Fandom

Harry Potter-Wikin

Boggart

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Defence against boggart.gif.gif
En boggart förvandlar sig till det som den som står närmast är mest rädd för; därför vet ingen hur en boggart "egentligen" ser ut. För att "besegra" skräckeffekten hos en boggart ska man föreställa sig boggarten i en humoristisk situation och samtidigt uttala trollformeln riddiculus. Det är bra att vara flera när man ska besegra en boggart, eftersom den då blir osäker vad den ska förvandla sig till, samt om man blir för rädd för att agera kan någon av de andra kliva in. Boggarten trivs bra i mörka och trånga utrymmen och det som boggartar avskyr allra mest är skratt.

Harry Potter och hans vänner mötte en boggart under deras tredje år på Hogwarts. Den dåvarande läraren i Försvar mot Svartkonster, Remus Lupin, tog med sig en boggart, som han förvarade i ett skåp, till en lektion. Lupins boggart kommer till stor användning för Harry, eftersom den för honom antar skepnaden av en dementor. Harry tränar på att bekämpa dementorer tillsammans med Lupin på det här sättet.

En annan boggart gömde sig i en byrålåda på Grimmaldiplan 12. Det var under storstädningen av huset som boggarten hittades av Molly Weasley. Mrs. Weasley var inte förberedd på detta, utan ser alla sina barn och Harry, i tur och ordning, ligga döda. Harry kliver rakt in i detta och tror sig se hela familjen Weasley döda, men Lupin kommer till undsättning och tar bort boggarten.

Slumpartad wiki