Fandom

Harry Potter-Wikin

Daniel Radcliffe

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Daniel Radcliffe.jpg
Daniel Jacob Radcliffe
Kön Man
Hårfärg Mörkbrun
Ögonfärg Blå
Bostad Fulham, London
Skola Sussex House, Anna Scher Theatre School
Familj Alan George Radcliffe (far)
  • Marcia Jeannine Gresham (mor)
Framträdande Harry Potter och dödsrelikerna

Daniel Jacob Radcliffe föddes den 23 juli 1989 och bor i Fulham, London. Han är en brittisk skådespelare och mest känt för sin roll som Harry Potter, huvudrollen i de 8 Harry Potter fivvlmerna.

Tidig karriärRedigera

Radcliffe föddes den 23 juli 1989 och är Alan George Radcliffe och Marcia Jeannine Greshams enda barn. Alan och Marcia förbjöd sin son från underhållningsbranchen. Men vid fem års ålder sa Daniel att han ville uppträda.

  1. LOFANÄRSÄMST

De måste ha ändrat sin åsikt då Daniel spelade David Copperfield i David Copperfield december 1999. Detta följdes av hans roll som Mark Pendel i The Tailor of Pananma 2001.

År 2001 började han även med sin mest kända roll, Harry Potter i Harry Potter och de vises sten och Harry Potter och hemligheternas kammare. År 2002 hade han rollen i pjäsen What I wrote skriven av Kenneth Branagh: en prudoktion väl känd för sina suprise guest (överrasknings gäst).

År 2004 och 2005 kom Daniel tillbaka och spelade rollen som Harry Potter i Harry Potter och fången från Azkaban och Harry Potter och den flammande bägaren. Ännu en gång år 2007 satte han på sig de runda glasögonen och ärret och spelade rollen som Harry Potter i Harry Potter och Fenixorden. År 2009 spelade han ännu en gång Harry Potter i Harry Potter och halvblodsprinsen. Som avslutning spelade han rollen som Harry Potter i Harry Potter och dödsrelikerna: del 1 och 2 (2010 och 2011).

Personligt livRedigera

Daniel gick på privat pojkskola, Sussex House. Han gick också på Anna Scher Theatre School i London. Han har två hundar som heter Binka och Nugget.

Daniel föredrar att bli kallad Dan. Han älskar rockmusik och hans personliga favoritband är The Sex Pistols, The Clash, The Libertines, The Strokes och The Red Hot Chili Peppers.

I augusti 2008 visade det sig att Daniel har dyspraxi. Vilket gör att han har svårt för att göra vissa saker.

Bakom kulissernaRedigera

  • Innan Harry Potter filmerna var Daniel med i David Copperfield som en ung David Copperfield.
  • Daniels första kyss vad inte Harrys första kyss med Cho Chang, spelad av Katie Leung i Harry Potter och Fenixorden. Utan Teresa Palmer i den australenska filmen December Boys, som spelades in tidigare.
  • I scenen "Sju Potter" i Harry Potter och dödsrelikerna: del 2 så spelar Daniel Ron Weasley, Hermione Granger, Fred Weasley, George Weasley, Fleur Delacour och Mundungus Fletcher. Enligt Daniel tog scenen 96 klipp att spela in.
  • Daniels karaktär, Harry, har gröna ögon medans Daniel har blåa. Detta eftersom Daniel inte står ut att ha linser. Ironiskt nog så har Rupert Grint gröna ögon medan hans karaktär, Ron, har blåa.

FilmografiRedigera

Slumpartad wiki