Fandom

Harry Potter-Wikin

Den läckande kitteln

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Den läckande kitteln är en populär trollkarlspub i London. Det är genom denna som man tar sig in i Diagongränden, och, indirekt, Svartvändargränden. Under merparten av 1900-talet var Tom värdshusvärd. Någon gång efter den 2 maj 1998 tog Hannah Abbott över hans roll, och hon flyttade då in på världshuset tillsammans med sin make, Neville Longbottom.

Den läckande kitteln byggdes av Daisy Dodderidge, den första värdshusvärdinnan, år 1500. Enligt henne var dess syfte att "fungera som en passage mellan mugglarvärlden och Diagongränden ". På värdshuset fanns rum att hyra, privata sällskapsrum och en stor matsal.

För passerande mugglare ser puben ut att vara en gammal, övergiven butik på Charing Cross Road. Men på dess baksida finns en kylig gårdsplan, från vilken en häxa eller trollkarl kan öppna upp vägen till Diagongränden. Detta gör man genom att knacka på tegelstenarna i väggen i moturs riktning, vilket får dem att flytta på sig och bilda en öppning. När personen eller personerna klivit in flyttar tegelstenarna sig tillbaka och formerar återigen vad som ser ut som en vanlig vägg.

HistoriaRedigera

1991Redigera

År 1991 passerade Harry Potter och Rubeus Hagrid genom puben på sin väg till Diagongränden. Det verkar som att Hagrid ofta besökte den Läckande Kitteln, då värdshusvärden, Tom, bemötte honom som en gammal vän. Några andra häxor och trollkarlar var där, och de var alla intresserade av Harry och ville gärna skaka hans hand, bland andra Doris Crockford, Dedalus Diggle och Quirinus Quirrel.

1992Redigera

År 1992 reste Harry Potter och familjen Weasley till Diagongränden med flampulver via den Läckande Kitteln. Harry uttalade "Diagongränden" fel, och råkade därför hamna i Svartvändargränden istället. Efter att ha köpt allt de skulle åkte sällskapet tillbaka till Kråkboet via eldstaden inne på den Läckande Kitteln.

1993Redigera

År 1993 bodde Harry Potter på värdshuset efter att av misstag ha blåst upp sin faster Marge . Det var på den Läckande Kitteln som han då mötte trolldomsministern, Cornelius Fudge , för första gången.

1996Redigera

Den Läckande Kitteln kanske var ett favoritställe för många häxor och trollkarlar, men under sommaren 1996, vid början av det Andra Trollkarskriget, var affärerna långsamma. Då både Voldemort och hans dödsätare rörde sig ute i det öppna var det många som undvek allmäna platser så gott de kunde, inklusive den Läckande Kitteln. När Harry Potter, Rubeus Hagrid och familjen Weasley passerade igenom puben på väg till Diagongränden , noterade de att det inte var en enda människa därinne, bortsett från Tom.

1998Redigera

Den 1 maj 1998 bröt sig Ron Weasley, Hermione Granger och Harry Potter, med hjälp av en svartalf, sig in på Gringotts Trollkarlsbank. När de passerade genom den Läckande Kitteln såg de att där var nästan tomt. Tom bugade sig skräckslaget för Hermione, som var förklädd till Bellatrix Lestrange.

Efter 1998Redigera

Någon gång efter det Andra Trollkarlskrigets slut tog Hannah Abbot över den Läckande Kitteln och blev värdshusvärdinna. Det kan antas att Tom antingen gick i pension eller dog.

Slumpartad wiki