Fandom

Harry Potter-Wikin

Emma Watson

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Emma Watson.jpg
Emma Charlotte Duerre Watson
Kön Kvinna
Hårfärg Ljusbrunt
Ögonfärg Bruna
Familj Alexander Watson (bror)

Emma Charlotte Duerre Watson, född 15 april 1990 i Paris i Frankrike, är en brittisk skådespelare.

Biografi Redigera

Emma Watson föddes i Paris som dotter till Jaqu Luseby och Chri Watson. hennes föräldrar skiljde sig. När hon var fem år flyttade hennes familj tillbaka till Storbritannien. Emma Watson har en tre år yngre bror, Alex. Långt innan Watson fick rollen som Hermione Granger i Harry Potter-filmerna, visade hon sig intresserad av skådespeleri och teater. Hon studerade skådespeleri vid The Dragon School i Oxford. När Watson var sju år gammal, fick hon priset The Daisy Pratt Poetry Award av skolan. Watson provspelade för rollen som Hermione Granger i Harry Potter-filmerna när hon var nio år och fick rollen. Hon har sedan medverkat som Hermione i alla filmer i Harry Potter-serien.

År 2009 debuterade Watson som modell då hon blev det brittiska modemärket Burberrys ansikte utåt.

Samhällsengagemang Redigera

Hon har i många år varit engagerad i humanitärt arbete med inriktning på kvinnorätt och jämlikhet mellan könen. I juli 2014 utnämndes hon till goodwillambassadör för UN Women och 20 september 2014 väckte hon internationell uppmärksamhet, då hon i Förenta Nationernas högkvarter i New York höll ett tal om dessa frågor i samband med introducerandet av organisationens globala kampanj HeForShe för att uppmana män att stödja kampen för jämlikhet mellan könen världen över. På Internationella kvinnodagen 8 mars 2015 var hon också huvudpersonen i en diskussion om sitt engagemang och jämlikhetsfrågorna direktsänt via Facebook (och tillgänglig på You Tube).

Slumpartad wiki