Fandom

Harry Potter-Wikin

Fläderstaven

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

The Elder Wand.JPG

Fläderstaven (engelska: The Elder Wand) är en trollstav i Harry Potter som anses vara oövervinnerlig i dueller. Många tror att den inte finns utan att allting bara är en saga. Dumbledore har fläderstaven som sin egen trollstav i senare delen i sitt liv. När Voldemort vill bli oövervinnerlig stjäl han fläderstaven ur vita graven där Dumbledore ligger begravd. Det gör han lite före slaget om Hogwarts börjar. Voldemort tror då att fläderstaven är hans men det är det inte. Det är Malfoy som äger fläderstaven utan att han vet, för det är Malfoy som avväpnade Dumbledore natten då han dog. Men några veckor innan slaget om Hogwarts, avväpnade Harry Malfoy så att fläderstaven blev hans. Senare när Voldemort försöker döda Harry, vägrar fläderstaven döda Harry för att Harry är den rätta ägaren. Så fläderstaven dödar Voldemort istället. Efter striden reparerar Harry sin egen trollstav som var sönder och lägger fläderstaven tillbaka. Om Harry nu dör en naturlig död kommer fläderstavens makt att brytas.

Ägare av fläderstaven Redigera

Slumpartad wiki