Fandom

Harry Potter-Wikin

Golgomath

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Golgomath var en jätte i en jättekoloni i Norra Europa. Han var allierad med Lord Voldemort och Dödsätarna.

Historia Redigera

Väldigt lite av Golgomaths historia är nedskriven. Han halshögg Gurgen i kolonin, Karkus, och tog över ledarskapet för Jättarna. Han tog också över Karkus hjälm vilken var en present från Albus Dumbledore.

När Rubeus Hagrid och Olympe Maxime beslutade att de skulle fortsätta med sina förhandlingar där de slutade med Karkus, med en rulle drakskinn, så beordrade Golgomath två jättar att lyfta upp Hagrid, vilket resulterade i att Madame Maxim attackerade jättarna med magi, en akt som gav ett slut till deras förhandlingar med jättekolonin.

Golgomath bestämde att jättarna skulle hjälpa Dödsätarna när de kom till kolonin för att övertyga jättarna att ansluta sig till Lord Voldemort. Golgomath och dödsägarnas sändebud, Walden Macnair kom väldigt bra överens eftersom de båda älskade att döda. Macnair och en annan dödsätare hade umgåtts med Golgomath, besökt honom och givit honom gåvor. Glgomath berättade även för Macnair att Hagrid och Madame Maxime hade varit där och beslutade senare att jättarna skulle alliera sig med Lord Voldemort, och beordrade att hans undersåtar skulle plundra alla grottor i dalen som tillhörde de jättar som inte höll med Golgomath.

När Lord Voldemort hade blivit besegrad är det möjligt att Golgomath fortsatte vara Gurg. Han kan också ha blivit dödad för att han hade samarbetat med dödsätarna.

Utseende Redigera

Han var en av de största jättarna i sin koloni då han var ungefär 7,5 meter lång. Han hade matchande svarta tänder med ett halsband av ben. Vissa av benen kan ha varit människoben.

Personlighet Redigera

Som många av hans ras var Golgomath en vildsint best. Han var en mäktig krigare och hade en kraftig längtan att slakta andra. Han kom också väldigt bra överens med dödsätarna, speciellt med den lika mordsinta Walden Macnair.

Framträdanden Redigera

Slumpartad wiki