Fandom

Harry Potter-Wikin

Metamorfmagus

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

En metamorfmagus är en trollkarl eller häxa som fötts med egenskapen att kunna ändra sitt utseende efter vilja. Endast två sådana karaktärer har medverkat i serierna, och detaljerna om krafterna är okända. Det är känt att det är extremt ovanligt att vara metamorfmagus, och att man föds till en metamorfmagus, till skillnad frånanimagusar, som blir det efter många års hårt arbete.

Nymphadora Tonks samt hennes barn Teddy Lupin[1] är de enda metamorfmagusar som hittills medverkat i serierna. Nymphadora kan göra mindre förändringar, som att ändra längden och färgen på håret med bara en sekunds koncentration. Hon kan även göra drastiska förändringar, som får henne att se äldre ut eller att hon får något som liknar ett gristryne. Teddy Lupins förmågor är helt okända; att han är en metamorfmagus får läsarna inte veta i böckerna; J.K. Rowling har sagt att han har metamorfmagiska krafter i en intervju. Metamorfmagusar kan inte anta omänskliga former, (men Tonks kunde göra sig själv till en Vilie, helt utan någon av de annars förknippade egenskaperna). Det är okänt om de kan bli kopior av andra personer. Huruvida det går att efterlikna det motsatta könet är en öppen fråga och bör så förbli.

Det finns många fans som tror att den metamorfmagiska förvandlingen kommer att spela en större roll i den sista boken. Förespråkare ser ett mönster av att de flesta rollerna har krafter av metamorfmagisk och animagisk förvandling, legilimering och ocklumenering. Det kan noteras att J.K. Rowling troligtvis inte hade tagit med metamorfmagusar om de inte skulle ha en större roll än att ändra näsorna som underhållning vid middagsbordet. Spekulationer om att Harry Potter skulle vara en metamorfmagus förnekas av J.K. Rowling, trots att Harry fick sitt hår att växa ut extremt fort i Harry Potter och de vises sten.

Slumpartad wiki