Fandom

Harry Potter-Wikin

Polyjuice-elexir

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Polyjuice-elixiret är en dryck som gör så att den som dricker det förvandlas till en annan person under en timmas tid. Trolldrycken står med i boken De kraftigast värkande elixiren, som finns på den Avskilda bokavdelningen.

Den sista biten i elixiret är en bit (hårstrån är vanligast) av personen man vill förvandlas till. Helst ska man inte tillsätta hårstrån från icke-mänskliga varelser, eftersom man då inte förvandlas tillbaka till människa igen. För att bli ett djur bör man istället bli en animagus...mmm...ohh noo...yall say my name..

Ingredienser:

Florsländorna ska puttra i 21 dagar så elixiret tar omkring en månad att tillreda.

Eli...xiret har använts:

  • I Harry Potter och hemligheternas kammare, när Hermione Granger, Harry Potter och Ron Weasley ska förvandla sig till Slytherinelever för att ta reda på vem som är Slytherins arvtagare.
  • I Harry Potter och den flammande bägaren, Harry Potter och den flammande bägaren då Barty Crouch Jr. dricker det för att anta Alastor Moodys skepnad, då han ska undervisa i Hogwarts.
  • I Harry Potter och Halvblodsprinsen, då Draco Malfoy använder det för att Vincent Crabbe och Gregory Goyle ska kunna hålla vakt utanför Vid-behov-rummet utan att dra för mycket uppmärksamhet till sig. De två pojkarna tycker inte om att anta skepnader av små flickor, men tvingas av Malfoy.
  • I Harry Potter och Dödsrelikerna, då man förvandlar Fleur Delacour, Ron Weasley, Hermione Granger, Fred Weasley, George Weasley och Mundungus Fletcher till fler Harry Potter för att förvirra Dödsätarna. Våra tre vänner använder drycken för att stjäla Slytherins medaljong fron Umbridge. Hermione använder den för att bli Bellatrix Lestrang för att få tag i Gryffindors svärd.

Slumpartad wiki