Fandom

Harry Potter-Wikin

Quiddtch

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

  • Quidditch är den största sporten i trollkarlsvärden och man har varje år turnering i sporten på Hogwarts, då får elevhemmen tävla mot varandra, det lag som vinner får quidditchpokalen i ett år i elevhemmets föreståndares kontor.
  • Quidditch finns även på världsnivå, det 422:a världsmästerskapet i Quidditch hölls 22:a Augusti 1994 i Storbritannien. Världsmästerskapet har hållts var fjärde år ända sedan år 1473. Det 422:a ärldsmästerskapet avslutades mellan Irland och Bulgarien med bla. Viktor Krum som sökare i det Bulgariska laget. Matchen, som var ovanligt kort, avslutade med 170-160. Viktor Krum gjorde sitt jobb som sökare med Irland vann med 10 poäng över det Bulgariska laget.

SpelareRedigera

Det är sju stycken spelare i varje lag. Tre jagare, två slagmän, en vaktare och en sökare. Jagarnas uppgift är att göra mål. Slagmännen ska skjuta en dunkare på sina motståndare samtidigt som dem skyddar sina lagkamrater från dunkare. Vaktarens uppgift är att vakta tre målstolpar som jagarna ska skjuta mål i. Sökaren ska finna den Gyllene Kvicken och försöka fånga den innan det andra lagets sökare gjort det. Det är oftast det lag som fångat den Gyllene Kvicken som vinner, men inte alltid!

ReglerRedigera

  • Spelare får inte röra sig utanför spelplanen, de får dock flyga så högt som de vill.
  • Klonken går till motståndarlaget om en spelare flyger utanför.
  • "Time out" kan användas närhelst laget önskar, men endast lagkaptenen kan begära den.
  • Tiden kan förlängas till två timmar om matchen redan pågått i 12 timmar eller mer.
  • Misslyckas laget att komma tillbaka till spelplanen efter det att pausen är slut, blir hela laget diskvalificerat.
  • Friskott kan delas ut av domaren.
  • En jagare med ett friskott kan då fritt flyga in på motståndarlagets planhalva för att försöka göra mål. Det andra laget får ha en vaktare vid målringarna; men inga andra spelare från något av lagen får lägga sig i.
  • Kroppskontakt är tillåten, men en spelare får inte ta tag i en motståndares kvast eller någon del av deras kropp.
  • Det är inte tillåtet att ersätta en spelare under det att en match fortfarande pågår; även om en spelare är så skadad att denne inte längre kan delta. (Även om sällsynta undantag förekommer, exempelvis vid matcher som pågått i flera dagar och spelarna helt enkelt inte orkar fortsätta längre, eller försvunnit helt.)
  • Spelare får ta med sina trollstavar och trollspön in på banan, men de får inte under någon omständighet användas mot en annan spelare, kvastar, domaren, någon av de fyra bollarna eller åskådarna.

Slumpartad wiki