Fandom

Harry Potter-Wikin

Svensk konrtnosing

922sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

En mycket vacker drake, med silverblå hud (med ett fjälligt vitt glansigt och mellanstort ägg) och som är eftertraktat för tillverkning av olika sorters skyddsmaterial. Den klarblå eldslågan, som sprutas ut genom näsborrarna, kan bränna trävirke och ben till aska på några sekunder. Kortnosingen har dödat färre människor än de flesta andra drakar, men eftersom den föredrar att leva i obebodda bergstrakter, är det kanske inte så märklig. Annars anses den vara en av de farligaste draksorterna p.g.a. dess intensiva eld och flygskicklighet. Endast på marken kan kortnosingen framstå som något tafatt, då den hämmas av sin avsaknad av framfötter.

1994 importerade Englands trolldomsministerium in b.la. en Svensk kortnosing för Turneringen i magisk trekamp, som sedan Cedric Diggory fick möta i Den första uppgiften den 24 november.

Pokalen för det Årliga kvast loppet, mellan Kopparberg och Arjeplog (vilket för deltagarna en bit igenom Sveriges Kortnosings reservat), är utformad som en Svensk kortnosing.

Slumpartad wiki